נושא : חוויתי רגשי
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : אשקלון
שם המוסד החינוכי : הראל
שם מנהל/ת : סיגל אביב
מספר תלמידים : 412
מספר מורים/ות : 33
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 05/05/2018
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז דרום
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

מאפייני מיזם:

  1. המיזם פועל בבי"ס (מספר שנים): המיזם פועל שנתיים בביה"ס
  2.  שנת תחילת המיזם: תשע"ז

למה יצאנו לדרך (הצורך) :

תלמידים בעלי ריבוי קשיים רגשיים, התנהגותיים ולימודיים. קושי של גבולות וגמישות, אקלים מורכב שהשפיע על אווירת הלימוד. ריבוי של תלמידים במצוקה רגשית שהשפיעה על תפקוד ואינטראקציה בין התלמידים והישגיהם, תסכול של הצוות מאי הלימה בין מידת ההשקעה לתוצאות..

החלום/ תמונת עתיד:

תלמיד לומד עצמאי, חוקר- יוצר -ומבקר, עם ראיה חיובית לחיים, בעל תחושת מסוגלות הלומד בסביבות לימוד מאתגרות המזמנות העצמה אישית וערכים של מצוינות חברתית והישגית בתרבות של שיח חיובי.

מטרות המיזם :

  • א. פיתוח שפה חיובית אחידה בביה"ס באמצעות מערך מחזקים להתנהגויות חיוביות במהלך כל השיעורים.
  • ב. פיתוח מקצועי- למידת עמיתים המבוסס שיח רגשי-חיובי בקרב הצוות החינוכי.
  • ג. פיתוח קשרי מורה-תלמיד משמעותיים, מבוגר משמעותי באמצעות כלים לאימון אישי.
  • ד. פיתוח סביבות למידה המזמנות העצמה ופיתוח מסוגלות אישית.
  • ה. פיתוח אקלים מיטבי מקדם למידה והישגים לימודיים.

 

קהל היעד:

שכבת ג-ד

מה השגנו עד היום ביישום:

  1. שיפור באקלים כיתתי ובית ספרי שביטויו בריבוי התנהגויות נאותות בזמן שיעור, הפסקות ופעילויות בית ספריות.
  2. התפתחה שפה מושתת על שיח חיובי בין התלמידים, בין הצוות והתלמידים, בין הורים וצוות חינוכי, בין הורים לילדיהם.
  3. שיפור במוטיבציה ללמידה ובמעורבות התלמיד בלמידה.
  4. שיתוף פעולה בין ההורים לצוות החינוכי.
  5. למורים יותר כלים להתמודדות ומיסוד הגבולות לצד הגמישות.
  6. חוסן בקרב המורים ויכולת התמודדות גבוהה יותר עם התנהגויות לא נאותות.
  7. הפחתה במקרי האלימות והעימותים בין הילדים.
  8. שינוי תפיסתי בקרב ההורים, התלמידים והמורים- ראיית החיובי, הכרת הטוב והוכרת תודה.
  9. שיפור בתפקוד הלימודי ובהישגי התלמידים.

 

דברים שלמדנו בדרך על המיזם :

יש לנו מה ללמוד בכל מצב שאנו חווים בחיים, זה מצריך שינוי גישה- גישה חיובית יש בה כוח אדיר שעושה נפלאות. הצוות החינוכי היה מגויס לתהליך של שינוי תפיסתי, שהשפיע על הגישה בעשייה החינוכית, תוך מיקוד בחיובי בכל תחומי העשייה , התהליך חייב לקרות בשלושה מעגלים מקבילים " הנהלה-צוות, צוות- תלמידים, צוות-הורים וכל אלה תרמו לאקלים מיטבי ורווחתי בקרב התלמידים. למדנו שהשקעת אנרגיה ומשאבים בטיפול בבעיות לא משנה את המצב, עדיף להשקיע בטיפוח ומענה שימנעו את הבעיה וההתעסקות בה.

 

על בי"ס :

בית הספר מונה 412 תלמידים מכל השכונות הסמוכות. 50% ילידי הארץ, 40% ילידי חבר העמים, 10% ילידי העדה האתיופית. אוכלוסיית ההורים מגוונת ומגיעה משכבה סוציואקונומית נמוכה עד בינונית. ביה"ס כולל 15 כיתות מא'-ו  מתוכם שתי כיתות ד, ו חנ"מ.

מס' תלמידי שילוב ומתקשים-138

מס' תלמידים מצטיינים -124

מס' תלמידים מחוננים- 5

מס' תלמידים בסיכון- 184 ע"פ מיפוי תמ"י (2014)

בית הספר פועל במסגרת יוח"א כ- 20 שנים.

בביה"ס פועלת תוכנית מרח"ב – 15שנים.

מידע על מוביל המיזם:

צוות ניהול בית ספרי שחבריו הינם מנהלת ביה"ס-סיגל אביב, סגנית ביה"ס-מזל אזולאי, יועצת ביה"ס-סיסיליה וולין יפרח, רכזת השתלבות ומענה לפרט-זוהר נבון, רכזת חנ"מ-סלעית ברכה, רכזת חברתית-רויטל גז, רכזות שכבה- נורית בלקין ואתי מכלוף.

מה הניע אותך לייזום?

הצורך במציאת דרך מיטבית ושונה לשיפור האקלים, לנסות משהו שונה ממה שניסינו עד היום ולא בהכרח הביא לתוצאות המיוחלות. מתן מענה וכלים לצוות להתמודד עם קשיים חדשים שהתקופה הנוכחית מזמנת לנו ומתן מענה עכשווי ומותאם לצורכי התלמידים בעידן החדש, בו הילדים מתמודדים עם אתגרים שלו היו בעבר.

עד כמה הרגשת שאתה יכול ויש לך את הכלים והמשאבים לייזום?

הרגשנו שהייתה קיימת מוטיבציה ליזום ולשנות, ללמוד ולהיחשף. הצוות היה מגויס לתהליך ובעל ידע רב וניסיון עשיר בהתמודדות עם אתגרים. קיימת בצוות תרבות של למידה משותפת, למידת עמיתים, יצירתיות, מחויבות להצלחה. חסר היה לנו כלים מתאימים ולכן נעזרנו במומחים: ד"ר לפסיכולוגיה חיובית- יובל צור. מנתחת התנהגות- יעל חלה, יחד איתם למדנו את הנושא ופיתחנו מודל שהתאים לצרכינו.

במקום בו אתה נמצא, מה גילית על עצמך כיזם?

גילינו ששיתוף פעולה יש לו כוח אדיר ביצירת שינוי. ובכל תהליך שיוזמים צריך להתנסות בעצמנו , על עצמנו ואח"כ להעביר לשאר הצוות ולתלמידים.

  • הרחבת מעגלי השותפים ליזמות (הצעות, שינויים, יוזמות חדשות על ידי אנשים הפועלים בתוך או מחוץ לבי"ס):
  • פרקטיקות וסדירויות לשיתוף ולמידת עמיתים של ידע, מיומנויות וכלים בתהליך פיתוח יוזמה:
  • מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות: הערכת המפקחת ושיתופה בתהליך, הערכת מנהל את הצוות, במה לצוות המוביל את היוזמה להדריך את המליאה.
  • פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות: שעות שהייה משותפות-חדר מורים לומד. השתלמות בית ספרית-גמישות פדגוגית, כספי ניהול עצמי. שעות תקן ליישום פעילויות העצמה, ושעות פרטניות לקידום שיח משמעותי מורה-תלמיד. תקציב מעבדת התמדה ( משרד החינוך, אגף מו"פ)
  • סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות: ישיבות צוותיות בשעות השהייה, חדר מורים לומד, השתלמות לצוות מוביל,