נושא : פדגוגיות חדשניות (משחקית וכד')
רמת גיל : א'-ו'
ישוב : קרית אונו
שם המוסד החינוכי : רימונים
שם מנהל/ת : רבקה שמש
מספר תלמידים : 400
מספר מורים/ות : 30
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 07/05/2018
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז תל-אביב
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

מאפייני המיזם:

המיזם פועל בבית הספר שנה אחת.

שנת פיתוח המיזם: 2017.

מדוע יצאנו לדרך?

בבית הספר היו הרבה מאד אירועי אלימות. נושא המחשוב היה מאד לא מפותח. לא היו סביבות למידה המתאימות לרוח המאה ה- 21, והדבר נתן אותותיו בעיקר באקלים בית הספר. התחושה היתה כי בביה"ס קיימות הל"ה מסורתיות, ואין רוח של חדשנות בתוך בית הספר.

רצינו ליצור סביבת למידה שתהיה "חדר כושר קוגניטיבי". מקום שבו כל תלמיד יוכל ללמוד בדרך שלו. ממה שמתאים לו, באוירה משוחררת, מתוך חדוות למידה, סקרנות והנאה.

 

החלום / תמונת העתיד

רימונטיקה – יחידה ללמידה

השם רימונטיקה הינו שילוב של שם בית הספר והמילה נטיקה שמשמעותה היא כללי האתיקה של רשת האינטרנט. המטרה היתה ליצור מרחב  ללמידה משמעותית וחוויתית שבו תלמידים ילמדו מתוך עניין והנאה. המרחב מזמן התנסות במגוון רחב של יכולות קוגניטיביות, ומאפשר למידה ממקום של הנעה פנימית, סקרנות וחדווה.

ברימונטיקה ארבעה מתחמים:

הגלריה – מוזיאון פעיל של חידות ואתגרי חשיבה

המרחב המשותף – זירה ללמידה בסגנון גלגל המזל, קרב מוחות ועוד.

מרחב החקר – שבו מתאפשרת למידת חקר בתחומי הדעת הנלמדים בביה"ס המונגשת בצורה יצירתית: בכתבי סתרים, בקוביות משחק, בעזרת מחשבים נישאים ועוד…

חדר הבריחה – המוקדש לנורמות "האזרחות הדיגיטאלית", התנסות חוויתית המעבירה ללומד את כללי ההתנהגות ברשת ובכלל זה: שיימינג, זכויות יוצרים, שיחות צ'ט, רכישות ברשת, התמכרות למחשב.

רימונטיקה – היא מכון כושר קוגניטיבי השם במרכזו את החשיבה ומכבד את צורותיה השונות. זהו כר פורה להוראה במגוון דרכים יצירתיות, מתוקשבות וחדשניות תוך עבודת צוותים, והפעלת ששת תפקודי הלומד.

כל אחד מתלמידי בית הספר ילמד שעתיים בשבוע בסביבת למידה מזמנת, חוויתית, באמצעות משחק וחידה. הסביבה מזמנת את התלמידים להפעיל את ששת תפקודי לומד, תוך פיתוח מיומנויות רבות ובהן: שיתוף, יצירתיות, תנועה, מתן משוב, מנהיגות, הובלה והנחיה.

מטרות המיזם:

ברמת התלמיד – סביבת הלימודים רימונטיקה תהווה פלטפורמה להעשרת מכלול החוויות הלימודיות הפורמליות והבלתי פורמליות שבהן מתנסה התלמיד בבית הספר. התנסויות שבמסגרתן יפתח התלמיד:

  • אחריות
  • אמונה בעצמו וביכולותיו
  • עבודת צוות
  • חתירה למיצוי אישי
  • שאיפה למצויינות ולשיפור השגים
  • יזמות
  • בטחון עצמי
  • יכולת עמידה מול קהל
  • סובלנות ויכולת פרגון לאחר
  • חשיבה יצירתית
  • חשיבה ביקורתית
  • עמידה בזמנים
  • אופטימיות
  • דימוי עצמי חיובי
  • פיתוח תכנים

 

ברמת המורה – כלל מורי בית הספר שובצו ללמד ברימונטיקה כחלק ממערכת השעות השבועית שלהם. כמו כן נבנתה השתלמות מוסדית שמטרתה לספר למורים כלים ליצירת מערכים המשלבים שיחוק ומשחק בשיעורים. כעת יש להתמקד:

  • פיתוח מיומנויות הל"ה חדשניות בקרב המורים
  • פיתוח מערכי שיעור המותאמים לסביבת הלמידה
  • פיתוח תכנים ללמידת חקר
  • שיפור מיומנויות דיגיטליות והעמקת ההיכרות עם פלטפורמות דיגיטליות המאפשרות למידה חוויתית, מעשירה ומהנה
  • מתן מקום לתלמידים ליצור תכנים ולהעביר פעילויות בסביבת הלמידה

 

ברמה הבית ספרית

  • יצירת תשתית ראויה לעבודה בסביבת הלמידה – מתן משאבים, חומרים, הדרכה, תמיכה
  • יצירת תשתית במערכת השעות
  • הטמעת החשיבות של למידה מתוך משחק וחוויה ללומד של המאה ה- 21 והבנה כי עלינו להתאים את דרכי ההוראה בבחינת "חנוך לנער על פי דרכו"

 

ברמת הקהילה

  • בית הספר מאפשר לקהילה (הנהגת ההורים, הנהגות מורים עירוניות ועוד…) להשתמש בסביבת הלמידה
  • סביבת הלמידה היא מקור לאושר, סיפוק והנאה בקרב התלמידים, ועל כן היא מקור לשביעות רצון של הורים
  • שאיפה לארח תלמידים מן הסביבה וכן ממקומות שביה"ס מייצר עמם שת"פים

 

קהל היעד:

תלמידי בית הספר ומוריו, גורמים נוספים מהקהילה (מתנדבים, הנהגת הורים, הנהגה חינוכית יישובית)

 

אבנים גדולות  פירוט

תמונה מצורף למעלה

מה השגנו עד היום?

  • תלמידים משתוקקים להגיע לשיעור ברימונטיקה
  • שיפור בהשגי התלמידים
  • תלמידים שבדר"כ אינם מתבלטים מקבלים במה בסביבת הלמידה
  • תהליכי חקר ולמידה הפכו להיות מהנים יותר
  • העלינו את רמת היצירתיות שמציגים המורים בשיעוריהם
  • תחושת סיפוק גבוהה מצד ההורים והקהילה
  • שיפור מיומנויות תקשוב בקרב צוות המורים

 

 

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

  • אין סוף לרעיונות וליצירתיות
  • יותר משהמורים נדרשים לייצר תכנים חוויתיים ומגוונים – התלמידים מעוניינים לעשות זאת גם כן
  • למידה חוויתית מותירה רושם עז על התלמיד
  • להדרכה ולהטמעה תפקידים חשובים
  • יש לייצר סדירות מערכתית שתעודד שימוש בסביבת הלמידה
  • לא כל המורים מתחברים באותה מידה לחדשנות חינוכית
  • בהפקה של מיזם חשוב וכדאי להיעזר בהרבה שותפים לדרך – לפעמים עזרה ופתרונות מגיעים ממקומות בלתי צפויים הודות לשותפים

בית ספר רימונים הוקם בסוף שנות ה – 60. זהו בית ספר ותיק המשרת 400 תלמידים.

הצוות היוזם

בצוות היוזם חברו להם יחדיו גורמים בית ספריים, קהילתיים וחוץ קהילתיים. בראש הצוות עמדה מנהלת בית הספר, גב' רבקה שמש, וסייעו בידה ראש צוות העיר גב' חני פלד, מנהלת מחלקת בתי הספר היסודיים והעל יסודיים בעיר קריית אונו ד"ר ירדנה חדד וסגנית ביה"ס גב' שרון קושנירסקי. אל הצוות חברה גב' אורלי להב שפיתחה את התכנים הרעיוניים ומעצבת סביבות הלמידה גב' כוכבה ליקוורניק. כמובן, במעגל הרחב יותר השתתף גם צוות המורים ומדריכת האח"מ הבית ספרית.

מה הניע אותך ליזום?

הקמת רימונטיקה החלה בשנת הניהול השניה של רבקה שמש. את השנה הראשונה היא הקדישה להתבוננות ולמידה של משאבי בית הספר וצרכיו. הצורך בהקמת סביבת למידה חדשנית, ברוח המאה ה-21 היה בבחינת "כתובת על הקיר". רציתי ליצור פלאטפורמה ללמידה אחרת, להעניק לתלמידי בית הספר חוויה לימודית שתהיה מגרה ומעשירה, שתפתח מגוון כישורים, ושתאפשר למורים להיות יצירתיים, וליצור למידה משמעותית ורלבנטית עבורם ועבור התלמידים. לשמחתי, עם זיהוי הצורך, חברו יחדיו כאמור, אנשי חינוך מובילים בתחומם אשר יצרו סיעור מוחין וסינרגיה יוצאת מן הכלל שהובילה להקמת סביבת הלמידה והוצאת המיזם מן הכוח אל הפועל.

מה גיליתי על עצמי כיזם?

רבקה שמש:  גיליתי שטובים השניים מן האחד. שהצלחה של מיזם תלויה בעבודת צוות ובגיוס של מספר "משוגעים לדבר". הדבר טוב שבעתיים כאשר כל חברי הקבוצה שמים בראש מעייניהם את טובת המיזם, ומוכנים לגלות גמישות ופתיחות כלפי רעיונות ודעות שונים משלהם. עוד גיליתי כי כשיש שותפים לחלום הוא לובש צבעים שונים וצורות שונות, משתפר ומשתבח מפגישה לפגישה.

יש יוזמות גדולות ויש יוזמות קטנות – אלה גם אלה דורשות פתיחות, גמישות והתרחקות מקבעונות מחשבתיים, ובעיקר התרחקות מהמחשבה על "למה זה לא יכול לקרות" (הכי קל – לחשוב על למה לא!).

בבית ספר רימונים אנו מעודדים מורים לבוא עם רעיונות חדים, ובוחנים כל רעיון בהתאם לצרכים, בודקים היתכנות ומחפשים עמיתים, כלים ומשאבים שיסייעו לנו לפתח רעיון יזמות מתאים.

בבית הספר ישנן ישיבות סדורות (מליאת מורים שבועית, ישיבת הנהלה, ישיבת צוות אח"מ) ובמהלכן מתאפשר דיון ביוזמות.

לצד התרבות הבית ספרית, קיימת גם תרבות עירונית קהילתית המעודדת שיתופי פעולה, יזמות וחדשנות, והדבר מהווה רוח גבית משמעותית המדרבנת יישום מיזמים בביה"ס.