נושא : תחום רגשי-טיפולי
רמת גיל : אחר
ישוב : באר שבע
שם המוסד החינוכי : ברנקו וייס בית אריאל באר שבע
שם מנהל/ת : טלי אליקים - טוויטו
מספר תלמידים : 170
מספר מורים/ות : 31
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 17/04/2017
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז דרום
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

המיזם פועל בבית הספר שנתיים.

שנת פיתוח  המיזם – 2014

 מדוע יצאנו לדרך?

היתה תחושה עמוקה של חוסר שביעות רצון מ"הצעד הבא" – מה קורה עם הנערים לאחר סיום תקופת בית הספר. היתה תחושה שאנו נותנים להם ליווי צמוד – טוב ככל הניתן – כשהם איתנו, אך "הדבר האמיתי" קורה כאשר הם מסיימים, ואין להם במי להיאחז. אין הנחייה – הם עלולים מהר מאד ללכת לאיבוד. רצינו לתת להם כלים כדי להבטיח את נכונות הדרך גם לאחר סיום בית הספר.

החלום / תמונת העתיד:

אנו שואפים לעשות עבודה שבעקבותיה נראה יותר ילדים המסיימים באופן סדיר את בית הספר, מפגינים נוכחות יותר גבוהה במהלך ימי הלימודים, מגיעים יותר להישגים, יותר נערים מתגייסים, רבים יותר  מגיעים לשירות משמעותי ואף ללימודים אקדמאיים.

מטרתנו היא לראות ילדים שיצליחו לפרוץ את השייכות לשכבה סוציו-אקונומית נמוכה. ילדים שבעזרת מה שניתן להם בשנים שהם איתנו, יצליחו להיות עצמאיים בדרכם גם כשאין מי שמלווה אותם יד ביד. בשנותיהם בבית הספר יעברו הילדים תהליכים מעצימים ומפתחים, יסגלו  ערכים של אחריות אישית, של פיתוח אישי ושל העצמת תחושת מסוגלות שתכשיר אותם לחיים נורמטיביים גם לאחר מסגרת בית הספר.

מטרות המיזם ויעדיו

  1. בניית תשתית אישית לפעולה – רצון עז שיוביל לעבודה קשה ומאמץ שיביא להצלחה
  2. פיתוח מיומנויות ניהול עצמי אפקטיבי כבוגר

קהל היעד

תלמידי כיתות י' י"א י"ב,  שלקחו חלק במיזם מתחילתו,  חלק מתלמידי כיתה י"א שהצטרפו  מתוך מיזוג בית ספרם  עם בית הספר בו החל המיזם,  בהמשך שילוב כלל בית הספר.

האבנים הגדולות של המיזם

תוכנית תלת שנתית לכיתות י – י"ב –

 

הפעילויות העיקריות באבנים הגדולות

פיתוח חשיבה רפלקטיבית

תוכנית למידה  ברוח הפילוסופיה – לכל ילד , בהתאם לתורה שמנחה פרופ' נמרוד אלוני

הפילוסופיה נעה בשלושה מעגלים – עצמי, אני והחברה, סיפור חייים מקדם הלוקח אחריות.

תוכניות מסודרות לכל שכבת גיל בנושאים   המרכזיים שנלמדו – נאמנות אישית, מיקוד פנימי וחיצוני, נטוראליזם אריסטוטלי, מקום המשמעת בהתפתחות האישית, הבחירה האישית

ליווי וחניכה אישית וקבוצתית

שיחות אישיות של התלמידים עם המורים  עברו הבנייה ברורה יותר מהנהוג בעבר. הן התקיימו על בסיס שיעורי הפילוסופיה ועם הכנת הצוות לשיחות אלו.

הכשרת הצוות

הכשרת הצוות בתוכנית הפילוסופיה ומתן כלים למורים להיות מבוגר משמעותי מכיל ודורש

הכוונה היתה ליצור תוכנית השתלמות מלאה לכל הצוות בנושא הפיתוח ברוח הפילוסופיה.

לצד זה המטרה היתה ליצור שפה אחידה, מושגים אחידים, יסודות תרבותיים עליהם יהיה מושתת בית הספר, כללים ברורים של  מותר ואסור .

תכנית מובנית להקניית כישורי חיים

דרך המושתתת על "ערעור" הנערים ועל "טלטולם"  כדי לגרום להם   לבחון את התנהגותם

מה השגנו ? (תוצאות צפויות/לא צפויות)

  • ערבי "שיא" – ברוח הפילוסופיה המהווה נדבך עיקרי – בהשתתפות ההורים ; הערבים זכו להתלהבות ולהתרגשות רבה בקרב הילדים והמשפחות.
  • התקיימו מערכי שיעור בהם הילדים מלמדים הורים.
  • ניכרת עלייה בנוכחות התלמידים בבית הספר, ונרשמת התמדה רבה יותר של ילדים לאורך זמן
  • הילדים מצליחים לעורר התרגשות אצל מוריהם, המתבטאים ברוח של "לא ידענו שהילדים יודעים לדבר כך", דבר היוצר רתימה משמעותית של הצוות עצמו.
  • סדנאות לעמידה מול קהל – לכל משתתפי המיזם

דברים שלמדנו בדרך על המיזם

  • המהות של המנחה (מטעם "מפרש") מאד משמעותית.
  • הרבה ממה שנעשה בבית הספר עדיין תלוי בי כגורם מרכזי.
  • השחרור מ"מפרש" אחרי שנתיים הוא משמעותי, נוצר חוסר וחלל שהיה צורך למלאם.
  • צריך לצאת מבית הספר כדי להצליח לקדם אותו. . רק כך מתאפשרות פריצות דרך.
  • היעדר מנגנון של תגמול מורים על המאמץ הנדרש – מקשה מאוד.

על בית הספר

בית הספר מיועד לנוער המוגדר בסיכון, מאופיין עפ"י מעמד סוציואקונומי נמוך. הנערים חוו כשלונות בבתי הספר, מעברים בין מוסדות, תחושת מסוגלות נמוכה ומיקוד שליטה חיצוני. מכאן, המוטיבציה שלהם נמוכה, כמו גם יכולת לעבודה מאומצת לאורך זמן. רובם  אינם מצליחים לסיים את השירות הצבאי,  או למלא בו תפקיד משמעותי. אנו רואים בבית הספר  בעל תפקיד גם בבניית יכולת ההצלחה של התלמידים בהמשך דרכם. בתוכנית תלת שנתית שבמיזם זה אנו מרחיבים את מניפת החינוך שלהם במימד החניכה והליווי האישי, כך שיוכלו לצאת לדרך עצמאית ובוגרת גם בהיעדר תמיכה וליווי.

מוביל המיזם

טלי מנהלת את בית הספר זו השנה השביעית. לפני כן ניהלה את מכון "תכנים", ולפני כן היתה חלק מ"עובדי הוראה" (כיום – "אבני ראשה"). היא מגיעה מתחום הייעוץ הארגוני הקהילתי, הנחיית קבוצות. טלי בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני במינהל ציבורי.

מה הניע אותך ליזום?

"אני תמיד נמצאת בחוסר נוחות. הנוער בסיכון, אתו אני עובדת, נחשב לסביבת עבודה בה כל יום שלא קורה בו  דבר – הוא יום מוצלח. חוסר המנוחה התמידי שלי אינו מאפשר לי לחיות בשלום עם תפיסה כזו, מתוך אמונה שגם  נוער זה ניתן לקדם – והרבה. לא מספיק להיות "בסדר", צריך לקדם ולהזיז. יש בי בעירה פנימית שחייבת סיפוק. מפחיד אותי להישאר באיזור של להיחשב "גדולים" על חשבון הנערים שנשארים "קטנים".

עד כמה הרגשת שאת יכולה ליזום ושיש לך  הכלים והמשאבים  לכך?

"היו הרבה כלים, וגם התקציב לא היווה בעיה. קיבלנו כלים רבים וליווי מעולה, שאת כולם ניצלנו ויישמנו. הדברים שלא יושמו אינם שייכים לחוסר אמצעים.

כאמור, הפסקת הליווי היא מאד משמעותית".

במקום בו את נמצאת, מה גילית על עצמך  כיזם?

"ראשית, גיליתי כמה הרבה אני לא יודעת – הרבה מעבר למה שחשבתי בתחילת הדרך. אך גיליתי על עצמי שאני גם אדם נחוש, ש אינו מוותר, שאינו  נכנע ל"בסדר" או לאיזורי נוחות. גיליתי גם את היכולת שלי לסחוף אנשים אחרי, במקומות בהם אני שלמה עם תפיסת העולם שלי. למדתי שאני מצליחה להתמיד בגישה של "לא  להתחייב ל דבר שלא אצליח לעמוד בו".

הרחבת מעגלי השותפים ליזמות

לא היו שותפים נוספים.

 

פרקטיקות לשיתוף וללמידת עמיתים  בידע, במיומנויות, ובכלים בתהליך פיתוח היוזמה

החומרים הראשוניים נבנו על ידי טלי ועל ידי מומחה ידע. לאחר מכן  הם תוקפו על ידי חלק מחברי הצוות ועובדו ע"יהצוות לחוברות עבודה סדורות.

בשנה הראשונה, אחת לשבועיים, היתה ישיבה סדירה של צוות "מפרש", לאחר מכן נערכו הפגישות בתדירות גבוהה יותר. בשנה הראשונה היה ליווי צמוד של מנחים ללימוד פילוסופיה מטעם נמרוד אלוני . שותפות זו לא  הצליחה כל כך.

 

סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות

כיום לא קיימות.

רק המורים המובילים את הכיתות השותפות במיזם (9 מורים) שותפים בכך כחלק מעבודתם השוטפת.

טלי אליקים – טוויטו