נושא : חוויתי רגשי
רמת גיל : א'-ו'
שם המוסד החינוכי : אלנג'אח
שם מנהל/ת : ג'יהאן הואש
מספר תלמידים : 361
מספר מורים/ות : 33
מגזר : ערבי
תאריך עדכון : 02/05/2018
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז צפון
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

מאפייני מיזם:

  1. המיזם פועל בבי"ס: שנתיים
  2. שנת תחילת המיזם: 2015-2016.

למה יצאנו לדרך (הצורך):

הצלחות רבות ומתמשכות לעשייה הבית ספרית, שהיא פרי שיתופם ועבודתם של התלמידים בתחומים שונים:  הישגים לימודיים ברמה טובה מאוד, פיתוח כישרונות מוזיקליים, פיתוח כישורים חברתיים וכישורי מנהיגות צעירה,  יכולות חקר מדעי וכישורים אומנותיים שונים. ניתן לראות שמרחבי הצמיחה  וההצלחה גדולים וייחודיים עם זאת אנו רואים שישנם עדיין תלמידים  שמשדרים חוסר בטחון ופחות מוטיבציה , עניין זה עלה רבות בדיוני ישיבות צוות , במפגשי הורים, ובשיחות אישיות בין חברי הצוות והוביל לפתיחה של כיווני חשיבה נוספים לשינוי המצב הקיים בהתבסס על הצורך הנחוץ  ל "חשיפת הפוטנציאל הטמון אצל הילד והמשרת את יכולותיו" דבר שיבוא לידי ביטוי בזיהוי החוזקות הטמונות בכל תלמיד, הפעלתן ופיתוחן.

במסגרת ההתמחות שלנו כצוות מפרש בתחום "זיהוי חוזקות"  גילינו שהגישה החינוכית הנוכחית שאנו נשענים עליה מתבססת על גורמים חיצוניים (תכניות עבודה, מבחנים, מיפויים, מערכת מבוססת שעות ליבה , הישגים..) ופחות מתבססים על גורמים פנימיים והתבוננות פנימית לעולמו של הילד. עפ"י המאמר "שפת החוזקות" (מכון גוף- מודל חינוך הוליסטי) החוזקה מורכבת משלושה מרכיבי מפתח: כישרון, ידע ומיומנויות  ואינה רק יכולת לבצע פעילות ספציפית . כשרון הוא תכונה מולדת ותפקיד האדם הבוגר (הורה, מורה) לזהות את הכשרון, לטפח ולפתח אותו עד שיהפוך לחוזקה. תפקיד המורה להתאים את הידע והמיומנויות לצורכי התלמיד ולחוזקותיו, המעבר בין תיאוריה לפרקטיקה והשילוב ביניהם  הופכים לחוזקה.  הבסיס לפיתוח חוזקות התלמידים נובע מזה ש:

 

ביה"ס הוא מרחב הצמיחה הגדול ביותר של כל ילד על מנת לבטא את חוזקותיו.   הצלחה אחת קטנה ככל שתהיה תיתן לתלמיד תחושת מסוגלות, תעורר בו מוטיבציה, תפתח לפניו יעדים חדשים ותגרור אחריה הצלחות נוספות.. (תדהר גוטמן ,גלגלי ההצלחה  –אבני ראשה 2013 ). בתהליך ההוראה והלמידה מדגישים את חשיבות הפניית המבט לנפש ולרוח האדם , לתחושותיו, רגשותיו וליחסיו לחיים.

החלום/ תמונת עתיד:  

להצמיח תלמיד משכיל, מוכשר ומוכן למלא את תפקידו כאדם חושב, יוצר ובונה, מודע לצרכיו, צורכי  זמנו וסביבתו , ובעל יכולת בחירה ע"פ חוזקותיו.

מטרות המיזם:

  • לזהות חוזקות אצל תלמידים ומורים  ופיתוחן.
  • לאפשר לתלמיד לחלום בגדול ולהגשים את חלומותיו.
  • לפתח  תלמיד בעל יכולת בחירה עפ"י חוזקותיו .

קהל היעד:

  • תלמידים: אוכלוסייה הטרוגנית המשלבת יכולות ורמות שונות של תלמידים מבחינה חברתית והישגית . (כיתות ד' – ו')
  • מורים: שמהווים כלי לזיהוי וטיפוח חזקות אצל תלמידים, על כן המורים הנם חלק מרכזי במיזם.

אבנים גדולות (מנופים):

כפי שמוצג בתמונות למעלה

מה השגנו עד היום ביישום (תוצאות צפויות/לא צפויות):

השיגי המיזם :

  • בניית מרחבים מאתגרים
  • הקמת חוגים (דרמה, חקלאות וטבע, אומנויות, כתיבה יצירתית).
  • בניית במת חוזקות
  • הכשרת מורים בתחום זיהוי חוזקות ומעגלי הקשבה.
  • יומן מסע אישי לכל תלמיד ותלמיד שמתעד הצלחות.
  • הקמת רדיו בית ספרי והפעלתו .
  • הקצאת שתי שעות שבועיות למעגלי הקשבה .

תוצאות צפויות

  • עלייה בהישגים אצל חלק נכבד מהתלמידים ובמיוחד אלו שהצליחו לזהות את חוזקותיהם והתחילו בפיתוחן וטיפוחן .
  • איתור חוזקות אצל רוב התלמידים עזר ב:
  • יכולת בחירה מהחוגים לשנה הבאה.
  • הפחתת היעדרויות משמעותית .
  • חשיפת חוזקות של הורים וגיוסם

תוצאות בלתי צפויות

  • חלק מהתלמידים לא התחבר לחוגים .
  • פניית התלמידים לשדרג את החוגים- הוספת חוגים.
  • עיצוב הבמה ומקומה האינטימי זימן אצל חלק מכובד מהתלמידים הבמה שמשה כחלון הזדמנות לביטוי חוזקות : התלמידים יזמו וארגנו לבדם הצגות על הבמה, הפעילו את התלמידים.
  • מעגלי הקשבה: נוסף למטרה שלמענה אמצנו מודל זה, מעגלי ההקשבה הניבו תוצאות, השפיעו וחלחלו לתרבות הקשבה גם בשעות הלימוד, בישיבות צוות וחלק מהתלמידים והעבירו תרבות זו לבתיהם.

 

דברים שלמדנו בדרך על המיזם:

  • בכל מורה ומורה מצוות המיזם ושאר המורים נקודת חוזקה ופוטנציאל טמון שלא בא עד היום לביטוי בעבודתו, אך כשהתחלנו ללמוד על שפת החוזקות אותרו חוזקות שהשפיע על עבודתם ועל יצירתיותם בלימוד.
  • מעגלי ההקשבה והשפעתן מעבר למטרות המיזם , שינו בתרבות ההקשבה של המורים בישיבות המורים, ובמהלך השיעורים.
  • המיזם נתן במה למורים רבים להכיר בעמיתיהם  תכונות וכישורים שלא ראו קודם.

"החינוך הוא הדרך, האדם – המטרה "

"והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה,…"

ומה אנחנו מבקשים?  האם לא מקום בשביל הסולם? " ( א.ד גורדון)

 

בי"ס אלנג'אח,  סולם אלנג'אח , "הצלחה" , נוסד בשנת 2006 כבית ספר צומח וכלל כ 150 תלמידים , השם המאתגר  "אלנג'אח" נקבע מתוך האמונה בהצלחתו ואף בהצטיינותו, חרף התנאים הפיזיים הדלים (מבנה ארעי, כיתות במבנים יבילים ..)   הצלחתו של ביה"ס כיום , שעדיין נמצא באותם תנאים פיזיים  , אך צמח ל 370 תלמידים באה מהתכניות הייחודיות הפועלות בו ,היותו בי"ס מנגן,  מפתח אומנויות במחול וריקוד עם, בי"ס ירוק (בתהליך של ירוק מתמיד) , מקדם בריאות , תכנית ייחודית מוכוון פרט, טיפוח מנהיגות צעירה,  ויצמח לעוד ועוד הצלחות…   בי"ס אלנג'אח חרט על דגלו לטפח סביבה חינוכית ולימודית המבוססת על ערך השוויון, ערך כבוד האדם, ושוויון הזדמנויות תוך שאיפה למצוינות אישית חינוכית, ערכית וחברתית . בי"ס אלנג'אח יקנה לתלמיד השכלה ידע ומיומנות תוך התבוננות בעולמו הפנימי כדי להכשירו למלא את תפקידו כאדם חושב, יוצר ובונה, מודע לצרכיו ולצורכי זמנו וסביבתו.

מדרגותיו של סולם אלנג'אח מורכבות מ 33 זוגות של זרועות (מורים) בעלות  כישורים משלימים, המחויבות למימוש מטרה משותפת באמצעות עבודה סינרגטית ויעדי ביצוע מוגדרים שלהשגתם הן רואות עצמן אחראיות ,העבודה מנוהלת תוך אחריות הדדית ומשותפת למען הובלת התלמיד למימוש עצמי ולהצלחה , ועוד 33 זרועות מעודדות ומכוונות כלפי המטרה.

 

 

מידע על מוביל המיזם:

המובילה בהנעת המיזם היא המנהלת גב גיהאן הואש, מנהלת פתוחה לחידוש, לשינוי, ולהביא את הלמידה לחוויה נעימה ומאתגרת (כך היא מגדירה את עצמה), המניע המרכזי למיזם הוא הרצון הרב לראות תלמידים מאושרים, תלמידים שמגיעים לבית הספר עם תשוקה ותחושת רצון ושמחה. מניע  נוסף הינה החוויה האישית שלה ובהיותה תלמידה ביסודי, היא אהבה לשיר ולנגן אך לא זכתה להוציא את התחביב לאור. המורים לא נתנו יחס לעניין וההורים ראו כי דבר זה יסיח דעתה מהלימודים לכן  התחביב והכישרון נטמנו ונקבר  בחדרי ליבה .

בהתחלה העניין נראה חלום רחוק, נראה  שקשה להביאו להגשמה ולמימוש, נראה כמו  ======== עד שהתגבש צוות המיזם, והתחלנו לחלום ביחד, להביא את החלום לשולחן עגול, והתחלנו לתרגם\ להפוך את החלום לדרכי פעולה ועשייה. התחלנו לראות כי לכל אחד ואחת מצוות המיזם כישרון וחוזקה שעליו לגייסה כדי להגשים את חולמינו.

– במקום בו אתה נמצא, מה גילית על עצמך כיזם?

היום אני מסתכלת על עצמי ורואה כי החלום התחיל להתממש וכי התחלנו לראות תוצאותיו, התחלנו לקטוף את הפרי, לזהות חוזקות ולטפח אותן הן אצל מורים והן אצל תלמידים. ידעתי בדרך למיזם ובדרך לביצוע  כי נקודת החוזק שלי כמנהלת הינה ביכולת גיוס אנשים סביב מטרה מסוימת,  ההתמדה עד הגשמתה.

  • הרחבת מעגלי השותפים ליזמות (הצעות, שינויים, יוזמות חדשות על ידי אנשים הפועלים בתוך או מחוץ לבי"ס):

בבית ספרינו מעודדים הרחבת מעגלי השותפים  ומאמינים ש ככל שהמעגל של השותפים יתרחב כן המטרה תוסג , ובעיקר מעגל הורים, ועד ההורים שותף מתחילת התהליך ונציג ועד הורים היה חבר קבוע בצוות מפרש של בית הספר.

  • פרקטיקות וסדירויות לשיתוף ולמידת עמיתים של ידע, מיומנויות וכלים בתהליך פיתוח יוזמה:

בתהליך פיתוח היוזמה היה דגש על למידת עמיתים ושיתוף ידע במיוחד בזמן קריאת המאמרים והצגתם מול צוות מפרש

  • מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות:
  • פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות: במערכת השעות של בית הספר הוקצה שעה שבועית לישיבת צוות מפרש בה דנים בהתנהלות היוזמה, בקשיים, ובתכנון המשך.
  • שיתוף והזרמת מידע (דו-צדדי) על צרכים/הזדמנויות/אפשרויות השפעה:
  • סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות: