נושא : אחר
רמת גיל : א-יב (6-21)
ישוב : עפרה
שם המוסד החינוכי : חן עפרה
שם מנהל/ת : ענבל ישראלי
מספר תלמידים : 264
מספר מורים/ות : 35
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 06/05/2018
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז ירושלים
פיקוח : ממלכתי דתי
תכנית מלווה : משרד החינוך

למה יצאנו לדרך (הצורך):

מצאנו שישנם בבית הספר יכולות, רעיונות וכישרונות רבים, אצל חברות הצוות והתלמידות, שפחות באים לידי ביטוי. בשיטת המעגלים- כולם תורמים ונתרמים. גם באיכות- כולם נשמעים וגם בכמות- בקבוצות מעגלים קטנים. ראינו ששיטת עבודה- עשייה- לימוד-שיח במעגל, משתפת את כל הגורמים ונותנת מקום לכל אחד ואחת למיצוי יכולותיה- רצונותיה- כוחותיה ולבית הספר להתפתח ולהתקדם בו זמנית בכיוונים רבים ושונים.

 החלום/ תמונת עתיד:

כולנו בבית הספר נלמד- נעבוד- ניצור ונעשה בצורת מעגלים- מעגלים. קהילת ביה"ס כולה- צוות, תלמידות, הורים, ישתלבו במעגלים השונים לקידום והתקדמות. בכל מעגל תתרחש חשיבה משותפת, למידה והקשבה לכל חבר במעגל. כולם ירגישו תורמים, נתרמים, משמעותיים.

 

 מטרות המיזם :

  • לקדם שיח, למידה ועשייה, פדגוגית ואקלימית בבית הספר.
  • ליצור משמעות של כל אחד מקהילת ביה"ס ותחושה של חלק מהעשייה והתרומה הגדולה.
  • לקדם תוכניות משמעותיות שונות ורבות שיתחילו מיזמות של אנשי צוות ותלמידות שיקבלו במה להעלות ולחשוב יחד לקידום הרעיון ולמימושו לכדי תוכנית פעולה שקורמת עור וגידים לעשייה בשטח.

קהל היעד: 

כלל קהילת ביה"ס, התחלנו מצוות ותלמידות, בעז"ה נמשיך להרחיב גם להורים וכו'.

אבנים גדולות (מנופים):

המטרה שלנו היא להגיע לעבודה מערכתית בצורת מעגלים- של הצוות, של התלמידות, של רכזות ועוד.  הקבוצה בעלת מטרה משותפת ולמען השגת מטרה זו , מקבל כל אחד תפקיד המתאים לכישוריו, מנצל את חזקותיו, ונותן ביטוי ליצירתו. ראיית היחיד והעצמתו היא תנאי הכרחי להצלחת העבודה במעגל, והיחיד מצדו, מחויב לרוח הקבוצה ולהגשמת מטרותיה. במעגל נוצרת אנרגיה מרוכזת, משמעותית ועוצמתית, שביכולתה להגשים כמעט כל משימה.

שלושה מרכיבים מייחדים את העבודה במעגלים:

  1. מטרה משותפת נמדדת ושקופה – למעגל מטרות משותפות שכל המשתתפים מחויבים להשגתן באמצעות שיתוף פעולה ועזרה הדדית. כל מעגל מציב מטרות, יוצא לפיילוט עבודה ובונה כלי מדידה שמאפשרים לו להיות במגע שוטף עם הקורה בשטח. התוצאות מוצגות בשקיפות לכל חברי המעגל ומהוות כר לשיח מתמשך בין חברי המעגל במטרה לחפש ולפתח דרכים לקידום ההצלחה ולהתקדמות לעבר המטרה.
  2. כולם לומדים, כולם מלמדים – במעגל אין היררכיה, יש מוביל קבוצה לסדר וארגון ולתשומת לב להתקדמות, אך מעבר לכך, כל החברים שווים וכל אחד תורם ממומחיותו ומכישוריו, ונתרם על ידי אחרים. במעגל קיימת הכרה בשונות ובייחודיות של כל אחת ואחד שמעשירה ומוסיפה לאמצעים ולפעולות וכמובן להצלחה.

3 ..בחירה – משתתפי המעגל (כמה שניתן)  בוחרים לקחת בו חלק מתוך עניין ומשיכה אל תחום עיסוקה והם נבחנים תמיד במידת מעורבותם, מחויבותם, ויכולתם לתרום למטרה.

 

מה השגנו עד היום ביישום (תוצאות צפויות/לא צפויות):

היום בבית הספר פועלים מעגלים בתחומים שונים. יש לציין כי אנשי צוות שונים שותפים במעגלי שיח, עשייה ולמידה שונים, לעיתים במספר מעגלים במקביל:

  1. שלושה מעגלי שיח ועשייה כלליים, של הצוות, בתחומים: פדגוגיה, נהלים, אקלים שהוציאו תחת ידיהם כשישה פיילוטים שיצרו שפה בית ספרית, דרכי אכיפה והתנהלות, דרכי עבודה יעילות בנושאים שונים ועוד.
  2. שלושה מעגלי פדגוגיה נוספים בנושא הטמעת שיטות הוראה בבית הספר- מעגל בנושא הוראה יצירתית, מעגל בנושא הוראה בשיטת האינטיליגנציות של גרדנר, מעגל בנושא הוראה דיפרנציאלית. במסגרת מורות מובילות של מהלך השקפה.
  3. מעגל למידה ועשייה בנושא הגישור– מועצת תלמידות, מנחה לגישור, מנהלנית ביה"ס. המעגל הוציא פרוייקט של בנות מועצת תלמידות שמגשרות במריבות וסכסוכים בביה"ס.
  4. מעגל רכזות מקצוע בהובלת הרכזת הפדגוגית – להעברת תהליכים משמעותיים למעגלי המקצועות. בהנחיית למידה ולב.

 

 דברים שלמדנו בדרך על המיזם:

העבודה במעגלים, מקדמת שיח ובונה צוות של אנשים שכולם מרגישים שמקשיבים לרצונותיהם. בצורת העבודה הזו, ניתן להגיע לעבודה והתייעלות בנושאים רבים ומגוונים בו זמנית, ולא רק אלה הקרובים ללבו של המנהל או הרכז. האנשים מרגישים משמעותיים ומתוך העשייה מבקשים להמשיך וליצור עוד ועוד בשותפות והתלהבות מלהיות חלק.

 

מתוך משובים של הצוות על תוכנית המעגלים:

  1. "ההרגשה שסוף סוף הצלחנו לדבר על המון עניינים שלא תמיד היה זמן אליהם."
  2. "הצלחנו להגיע לעומק ולשורש עניינים רבים ושונים ולמצוא להם פתרונות יצירתיים ואמיתיים."
  3. "שיתוף של כל אחת בצוות- הרגשתי שניתנה לי הזכות להיות שותפה לקידום בנקודות שחשובות לי."

 

  1. "חייבים להמשיך במעגלים, כי פתאום לא נראה שאפשרי לנהל את ביה"ס בצורה אחרת."
  2. "עברנו מדיבור של תלונה שתטופל ב"ישיבת צוות ניהול", לידיעה שאנחנו אחראיות להעלות בישיבת המעגל הקרוב."
  3. "נהניתי לשמוע מה מפריע לאחרות ולראות שבאמת הצלחנו לעזור לכל אחת בנקודות שהן קריטיות מבחינתה."
  4. "אני מרגישה שעלי זה השפיע בכל עניין שקשור לביה"ס, השנה אני הרבה יותר שותפה ואחראית למה שקורה. עד השנה, בתור מורה מקצועית, קצת "הסתכלתי מהצד" על מה שקורה ועל החלטות וכו'. לא הרגשתי שיש לי מילה ואפשרות לשנות."

על ביה"ס:

בית הספר הינו בית ספר יסודי חמ"ד א-ו לבנות. בבית הספר כ265 תלמידות בכ13 כיתות, ממשפחות היישוב, מצב סוציואקונוצמי טוב, סביבה תומכת ומקדמת. בבית הספר כ4 כיתות חינוך מיוחד. הצוות כולל כ40 מורות ואנשי צוות ותיקים לצד חדשים, צעירים לצד מבוגרים שלכל אחד ואחד מהם יש מה ללמד ומה ללמוד. אנשים חדורי מוטיבציה ושמחת עשייה שמאוד רוצים להיות שותפים בעשייה הבית ספרית, לקדם ולהתקדם. המנהלת הגיעה מתוך הצוות, ובעלת אוריינטציה שיתופית מאוד. בבית הספר אוריה משפחתית נעימה ומפרגנת.

מידע על מוביל המיזם:

– מנהלת ביה"ס וצוות הניהול, בחרו ליזום את שיטת העבודה במעגלים, מאחר וראינו צוות חדור רצון לעשייה, מורים מגוונים וכיוונים שונים שביקשו לקדם את ביה"ס בתחומים רבים. המנהלת מתוך הצוות, האקלים טוב מאוד ויש מקום רחב לפעילות מגוונת ועשייה של אנשים רבים שתוביל להתקדמות מהירה ובו זמנית בתחומים השונים.

המשאב היקר ביותר שלנו הוא אנשי הצוות, ההון האנושי המצויין שלנו. גם השילוב והתמיכה  של הדרכה ופיתוח הצוות מצד הפסג"ה שלנו, בהנחיה מתאימה לעבודה כזאת, כבר שנה שלישית, במסגרת מורות יוזמות של דרגות 7-9 בהתחלה ובהמשך מהלך מורות מובילות של השקפה, קידמו מאוד את היכולת שלנו לעבוד וללמוד בצורת המעגלים.

– במקום בו אנו נמצאים, גילינו כי הצלחה היא בעצם היכולת לרתום את הכוחות וההזדמנויות לטובת המיקוד שאותו בחרנו. כל חלון הזדמנויות שנפתח רתמנו לטובת העניין שהלך והתפתח לאותו הכיוון.

  • היוזמה של עבודה במעגלים, כוללת בעצם את כלך קהילת בית הספר ומשמשת כפרקטיקה לעבודה במעגלים השונים בבית הספר. כל באי בית הספר, מכירים את המושג של עבודה במעגלים, של שותפות כל החברים, של הבחירה, של המקום הפתוח והמזמין לעשייה ולהשתלבות ביוזמות וחידושים בבית הספר. אנשים למדו לקחת אחריות על השינויים שמבקשים לעשות בבית הספר, עד היום היו מעבירים ל"צוות ניהול", היום, יודעים שיש מקום להעלות ולקדם בעצמם באחד המעגלים בהם חברים.
  • ההשתלמות המוסדית והפיתוח המקצועי של המורות בתוך ביה"ס, גם הוא נעשה בצורה של מעגלים. ישיבות הצוות, רכזות, וכל פורום, מדובר במושגים אלה של מעגל ושיתוף ולקיחת אחריות של כל חבר בצוות.
  • במסגרת המעגלים השונים, ישנה הזמנה תמידית וכוללת לכל אחת מחברות הצוות לבוא ולעשות וליזום, לקחת אחריות על התקדמות ושיתוף. המורה מוזמנת להעביר חומרים ומידע על הנושא שמבקשת לקדם ולהביא למעגל ברמת לימוד וידע וברמת חשיבה איך משלבים בעשייה הבית ספרית.
  • ישיבות הצוותים מתנהלות בצורה כזו, שיש לאנשים מקום וזמן להביא את רעיונותיהם לדיון ולעשייה משותפת. הרכזת/ מנהלת הישיבה מתפקדת כמנחת הקבוצה ולכל חבר בקבוצה- במעגל, ניתנת האפשרות להעלות, לקדם, להציע, ליזום.

 

  • צוות הניהול המוביל של ביה"ס, כולל חברות מהמעגלים הושנים וגם לפתחו מגיעים הנושאים והדיונים שהועלו במעגלים השונים, לתוספת תוקף והובלה, לשיח וקידום מכיוונים נוספים של הארגון, הניהול סגירת פינות ועוד.