נושא : פדגוגיה
רמת גיל : א-יב (6-21)
ישוב : חיפה
שם המוסד החינוכי : הרצל
שם מנהל/ת : תמר רבינר
מספר תלמידים : 632
מספר מורים/ות : 45
מגזר : יהודי
תאריך עדכון : 06/05/2018
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז חיפה
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : מפרש

המיזם פועל בבי"ס (מספר שנים): שנה שלישית

שנת תחילת המיזם: 2016- תשע"ו

למה יצאנו לדרך (הצורך):

זיהוי מגמה של שחיקה בקרב צוות המורים וחוסר בתחושת שייכות וייחודיות בקרב התלמידים. כמו כן התלמידים דיווחו על חוסר עניין ופסיביות בתהליכי הלמידה .

החלום/ תמונת עתיד:

בית ספר "הרצל" יהווה מרחב חינוכי יזמי ויצירתי בלב הקהילה. הבאים בשעריו יחוו בכל יום תהליכי למידה והוראה מסקרנים ומעניינים המעודדים בחירה ואוטונומיה , ראיה רב תחומית ,העצמה ומימוש עצמי.

 

 מטרות המיזם :

  • הגדלת האוטונומיה והבחירה (הן לתלמיד והן לצוות).
  • לפתח ראיה רב-תחומית בקרב התלמידים והמורים .
  • שינוי בתפיסת תפקיד המורה: ממורה למנחה.
  • לזמן לתלמידים תהליכי למידה חווייתיים, משמעותיים וחדשניים אשר יגבירו את המוטיבציה הפנימית ללמידה ויפתחו תפקודי לומד רבים.
  • באי ביה"ס יחוו תהליך למידה מעצים וערכי: עבודת צוות, דמוקרטיה, סובלנות, יצירתיות, יזמות, אוטונומיה.
  • יצירת ייחודיות בית ספרית אשר יש לה ביטוי וניראות במערכת השעות, במרחבי הלמידה, בדרכי ההוראה והלמידה ובקהילה.

 

קהל היעד: כל תלמידי ביה"ס, צוות , קהילה.

 אבנים גדולות (מנופים) עד חצי עמוד:

פירוט פעולות בכל אבן

ארבעת האבנים הגדולות של המיזם משתלבות זו בזו וכל אחת מהפעולות הבאות נותנת מענה ומחזקת את כל ארבעת האבנים הללו:

  • יוזמה בית ספרית- "א' אוהל?! ב' זה בית?!"- פועלת בכל השכבות כשעתיים שבועיות במערכת . המורה משמשת כמנחה והתלמידים הם אלו שבוחרים באופן דמוקרטי את תכני הלימוד , חוקרים, יוצרים ומקיימים למידת עמיתים על הנושא הנבחר.(מצגת מפורטת אודות שלבי היוזמה באתר ביה"ס).
  • מקבצי למידה- מקבץ יוצרים בספרות העברית- שכבת ב',מקבץ מולדת – שכבת ג', מקבץ ישראלי – שכבת ד', מקבץ אומנויות – שכבת ו'. המורים בוחרים את הנושא בו יתמקדו, השתתפות התלמידים עפ"י בחירתם. מסגרת כיתות האם נפרצת ובכל מקבץ לומדים תלמידים מכל השכבה. כל מקבץ נלמד מחצית אחת. 2 ש"ש. הלמידה במקבצים היא למידה פעילה, משחקית, חקרנית ורב תחומית.
  • קורסי תחומי ענין– קורסים דו שכבתיים. לרשות כל 8 כיתות (2 שכבות) עומדים לבחירה 11 קורסים. כל מורה בוחר ללמד נושא הקרוב לליבו. סה"כ פועלים בביה"ס כ-33 קורסים. כל תלמיד לומד במהלך כל מחצית קורס אחד. 1 ש"ש.
  • "ימים אחרים"- בית ספרי. מתקיימים מספר פעמים במהלך השנה. יום למידה רב תחומי מתמקד בנושא שאינו קשור לתוכנית הלימודים באחד מתחומי הדעת. אלו ימים שוברי שיגרה. (יום חוטים וקשרים, יום בריבוע, יום מעגלים ועוד). כל החומרים והפעילויות הם פרי פיתוח של הצוות.
  • למידה רב גילית– בכל השכבות בשני גושים(א'-ג', ד'-ו'). מפגשי למידה ערכיים, של קבוצות למידה רב גיליות. למידה פעילה סביב סוגיות חברתיות : סובלנות, קבלת האחר, מניעת אלימות, גלישה בטוחה.
  • מעגלי שיח– בית ספרי. מעגלי צוות- מועברים לצוותי השכבות ע"י היועצת כדוגמא להעברת מעגלי שיח בכיתות. להורים מועברים מעגלי שיח ע"י המנהלת והיועצת, בכל מעגל הורה מכל כיתה, מתקיימים מספר פעמים בשנה. לתלמידים- מעגל שיח שעה שבועית לליבון סוגיות חברתיות בכיתה.
  • למידה בקהילה– בשכבת כיתות ה'- התלמידים יוצאים ללמוד במקומות העבודה של ההורים ובמוסדות ובתי עסק בקהילה הקרובה. לימוד של פעימות החיים, תוך שילוב מיומנויות שפה (כתיבה ושיח). היציאה לשטח מספר פעמים במחצית.
  • קבוצות מעורבות חברתית בביה"ס– ההשתתפות בקבוצות אלו פתוחה בפני כל תלמיד החפץ בכך . לא מתקיימים תהליכי בחירה למועצות תלמידים וקבוצות מעורבות חברתית נוספות (יועצים צעירים, מגשרים, מועצה ירוקה, נאמני תקשוב, בע"ח , נאמני הפסקה פעילה ועוד).
  • שיעורי העשרה ומצויינות- בביה"ס תוכנית העשרה (ע"י מדריכי חוץ) ומצויינות ( ע"י צוות ביה"ס)בכל השכבות. מטרתם פיתוח חשיבה יצירתית והעצמה אישית וחברתית.     (סיי סיי, אשכולות חשיבה, דיבייט, אפשר גם אחרת) 1-5  ש"ש.
  • המירוץ למצוות- יוזמת הורים בשיתוף צוות ביה"ס, בכיתות ו' , להעצמה חברתית. עוסקת ב-7 מעגלי שייכות. 1 ש"ש.

פירוט ודוגמאות על פעולות נוספות באתר ביה"ס בתיקיית מיזם בית ספרי.

מה השגנו עד היום ביישום :

תוצאות צפויות:

  • יש ביטוי למיזם במערכת השעות של כל השכבות.
  • תהליך השינוי יצר שפה ותרבות בית ספרית חדשה שהובילה לגאוות יחידה , והגדילה את מעגל השותפים בקרב כל באי ביה"ס.
  • דרכי הוראה חדשות (הנחייה, רב תחומי , חוץ כיתתית, שילוב אומנויות, חקר , רב גילי), חלחלו לכל תחומי הדעת.

תוצאות לא צפויות:

  • שיתוף הפעולה מצד הצוות היה רב ומהיר מהצפוי.
  • התלהבות הצוות מהלימוד בקבוצות תחומי הענין היתה גדולה משצפינו. אלו שלא לימדו בשנה הראשונה ביקשו להצטרף בשנה השנייה.
  • כשראינו שמתן אפשרות בחירה התקבל בברכה בקרב התלמידים וההורים חיפשנו עוד הזדמנויות למימוש נוסף של הבחירה .(לדוגמא: את יום התלמיד המסורתי הפכנו ליום ימ"י בכיכר השוק, את יום ההורים המלמדים בכיתות ילדיהם הפכנו ליום בחירת הרצאות הורים בית ספרי).
  • לאור הצלחתם , הוספנו עוד מקבצים רב תחומיים בשנה השנייה.
  • למרות החשש של שינוי דרך ההוראה ממורה למנחה בשיעורי היוזמה הבית ספרית, לאחר ההתנסויות הראשונות הייתה התגייסות ועידוד אחת של השנייה.
  • מצוקת החדרים , שהייתה קיימת ,החריפה והקשתה אלינו מאד .

דברים שלמדנו בדרך על המיזם:

  • חשוב לתת לכל עיקרון ביטוי בכמה פעולות כדי שיהיה מורגש .
  • חשוב לדבר "בשפת המיזם" גם עם הילדים .
  • התלהבנו מאד מהילדים ומשיתוף הפעולה שלהם. לא לחשוש ולנסות כל רעיון.

ביה"ס "הרצל" הינו ביה"ס ותיק (בן 60 שנה). בית הספר שוכן בלב שכונת כרמליה שעל רכס הכרמל. כל 630 תלמידיו הם תושבי השכונה.

מערכת קהילתית ענפה של חוגים ופעילויות תרבות  פועלת בבית הספר עד שעות הערב המאוחרות. בשטח ביה"ס פועל שבט צופים.

מהיותו ביה"ס היחיד המזין את השכונה הגדולה, לביה"ס מקום משמעותי בה מבחינה קהילתית.   קהילת ההורים של ביה"ס רחבה ופעילה וההורים מעורבים ולוקחים חלק במיזמים לימודיים וחברתיים .

 

 

תמר רבינר-

מנהלת את ביה"ס מזה 3 שנים.

הגעתי ל"הרצל" לאחר 7 שנות ניהול בבי"ס "ביאליק"  בקרית ביאליק.

בוגרת מחזור ב' של תוכנית "מפרש ליזמות חינוכית" ומובילה שתי יוזמות בית ספריות במסגרת הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות.

בכל שנות עבודתי במערכת החינוך (כמורה, מחנכת ורכזת פדגוגית) ,בבד בבד עם דאגה לאקלים חינוכי מיטבי ומעצים, חשוב לי להביא לידי ביטוי גם את היצירתיות, היזמות והגברת העניין בתהליכי ההוראה והלמידה.

– מה הניע אותך לייזום?

הרצון לחדש, לפתח יצירתיות, לגוון ,להגביר עניין לעצמי ,לצוות ולתלמידים ,ליצור משהו משלנו שיעניק לנו "גאוות יחידה". לא להתפשר על הקיים, המוכר והשגרתי.

– עד כמה הרגשת שאתה יכול ויש לך את הכלים והמשאבים לייזום?

רצון , אמונה ויצירתיות  הם המשאבים היחידים המשמעותיים שיזם צריך ! עם כל השאר מסתדרים…

– במקום בו אתה נמצא, מה גילית על עצמך כיזם?

פיתוח יוזמה והטמעתה נותנים לי כוחות ומצמיחים אותי ,מזמנים לי עניין בעבודה, מגבירים בי מוטיבציה ומחזקים את האמון של הצוות בי, כמובילה.

 

במידה וקיימים מספר מובילים ניתן לראיין כמה. עם פירוט קצר מי היה שותף לצוות.

מיזם בית ספרי איננו נחלתו של הפרט והוא יגיע לידי מימוש רק אם תתקיים עבודת צוות.

את המיזם הוביל צוות שהיו שותפים בו צוות מוביל (שתי סגניות ויועצת ביה"ס), רכזת חברתית ו-2 מחנכות.

  • הרחבת מעגלי השותפים ליזמות (הצעות, שינויים, יוזמות חדשות על ידי אנשים הפועלים בתוך או מחוץ לבי"ס):

גם להורים, כשותפים בקהילה, יש לתת מקום להציע רעיונות ויוזמות. השותפות שלהם חשובה להצלחת תהליך השינוי. כך גם לתלמידים. העצמתם האישית והחברתית תקבל את הביטוי המשמעותי ביותר אם מאפשרים להם ליזום ולהציע יוזמות שונות.

מורים המשתתפים בקורס מורים מובילים מהווים כוח מניע רב עצמה בתחום היזמות בבית הספר.

המעיטו בתהליכים מקדימים- קיפצו ישר למים…

  • פרקטיקות וסדירויות לשיתוף ולמידת עמיתים של ידע, מיומנויות וכלים בתהליך פיתוח יוזמה:

על מנת ליישם ביעילות את תוכנית המיזם פיתחנו תרבות ארגונית בה כל אחד בצוות לוקח חלק בקידום וביצוע  2 פרויקטים/ מיזמים קטנים במהלך שנת הלימודים. כל הטמעת תוכנית חדשה תהייה תמיד באחריות של קבוצת אנשי צוות.

כאשר יש הזדמנות לצאת לביקור/סיור חשוב לבחור כל פעם אנשים אחרים כדי להרחיב את מעגל השותפים.

  • מנגנונים מתמרצים ומוקירים ליוזמות:

חשוב שמנהל יראה ,יעריך ויפרגן באופן פומבי לכל יוזמה ומאמץ להטמעתה. חשוב להתייחס לכך גם בשיחות האישיות . בפתחו של המייל השבועי יש לנו פרק המוקדש לכך.

  • פינוי זמן ומשאבים לפיתוח יוזמות:

למדנו שידע רב נמצא בתוך הארגון ויש לאפשר לכל השותפים ביטוי לחוזקותיהם ומומחיותם. כמו כן, חשיבה משותפת מצמיחה ומפתחת יצירתיות.

ישיבות הצוות השבועיות (בשכבות ובמליאה) ומפגשי ההשתלמות הבית ספרית מוקדשים בחלקם לפיתוח יוזמות .

  • שיתוף והזרמת מידע (דו-צדדי) על צרכים/הזדמנויות/אפשרויות השפעה:
  • סדירויות לצוות לפיתוח יוזמות:

מאד חשוב לייצר מרחבים לשיתוף בידע ובניסיון בתוך הצוות ,במיוחד כשרוצים לקדם מהלך פעם ראשונה ועולות חששות: שעות שהייה צוותיות מסודרות במערכת, בישיבות צוות להקדיש לכך זמן , פתיחת קבוצת ווטסאפ צוותית להעברת רעיונות המתייחסות רק לגבי המיזם, מיילים מנחים עם הסברים מפורטים.