נושא : חינוך וקהילה
רמת גיל : ז'-יב'
שם המוסד החינוכי : התיכון להייטק ואמנויות ע-ש שמעון פרס (לשעבר עמל שבח מופת תל אביב)
שם מנהל/ת : מקס סיון
מספר תלמידים : 800
מספר מורים/ות : 80
מגזר : יהודי
סוג חינוך : רגיל
מחוז : מחוז תל-אביב
פיקוח : ממלכתי
תכנית מלווה : רשת עמל

מהו המיזם?

Cell-Aviv  (תל אביב בסלולרי), הינו מיזם רב-תחומי משותף של תלמידי בית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת תל אביב, ותלמידי בית הספר "און" לתלמידים פגועי שיתוק מוחין ונכויות מורכבות בצהלה, במגוון מסלולים בעיר תל אביב ובדגש נגישות. המיזם הינו חלק מהתפיסה הפדגוגית הייחודית של בית הספר "למידה רבודה בסביבה משתנה" שמבקשת ליצור זיקה הדוקה בין תהליכי הלמידה בבית הספר לבין החיים האמיתיים. המיזם מציע למטיילים מגוון תכנים היסטוריים, ארכיאולוגיים, מקראיים, חברתיים ותרבותיים ישירות למכשיר הסלולרי שלהם, באמצעות סריקה פשוטה של QR קוד אחד, שמוצמד לשילוט הבתים או המוצגים. החומרים כוללים סרטונים מונגשים בשפת הסימנים, ראיונות מקור, טקסטים, תמונות. המיזם נעשה ללא מטרות רווח, כשירות לציבור ותרומה לקהילה ולחברה. התוצר הוא מסלול תיירות דיגיטלי על גבי מפה, הזמין מתוך מכשיר הסלולר האישי של המטייל.

למה ומתי יצאנו לדרך 
העבודה על סל-אביב במסלול שרונה, החלה בשנת 2015, אך לפני כן כבר בשנת 2013, החלו ניצני הפרויקט עם קבוצת בוטיק קטנה – מתוך רעיון של המנהל שביקש לצאת מגבולות בית הספר ולחקור את העיר סביב נושא מרכזי. התחלנו לחשוב מה בעצם רואים בני הדור הצעיר, "הצועד על סלפונו", כשהם מתבוננים על מבנה היסטורי או לומדים היסטוריה. בדרך כלל, הם מבחינים רק במעטפת מתפוררת ולא רלבנטית ולצדה, במקרה הטוב, שלט קטן בשלוש שפות. המיזם שלנו חלם לשנות את המצב באמצעות כלים העושים שימוש בטכנולוגיה ניידת – מכשירי סלולר ואייפדים. לא פחות חשוב מכך, התוכנית שאפה ללמד את התלמיד שיעור רב תחומי בהיסטוריה בצורה פעילה, להקנות לו מושגי יסוד תקופתיים, לגרום לו להתלהב ולהביע עמדה על ידי שזירת העבר וההווה זה בזה. הלמידה הניידת מרחיבה את גבולות הכיתה ובית הספר ומאפשרת יצירת יישומים חדשים, התורמים לקהילה ולעיר. בהמשך, בשנת 2015,  – הצטרף אלינו בית ספר און לחינוך מיוחד שראה אותנו במהלך 2014 מציגים את המיזם (באותו זמן התמקדנו במסלול הרכבת ההיסטורי מיפו לירושלים 1892) באחד הכנסים, וביקש בהתלהבות להיות שותף, ומאז אנו ביחד, והפקנו 5 מסלוליםשרונה (היסטוריה ואזרחות), מוזיאון ארץ ישראל תל אביב (תנך,לשון, לימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה), בעקבות סיפורי נחום גוטמן באחוזת בית (ספרות, אמנות, היסטוריה), 100 שנים לתיאטרון הלאומי הבימה (תיאטרון וספרות), מתחם רחוב ביאליק (ספרות, היסטוריה, תרבות, אמנות), ועוד היד נטויה! 

מהו החלום, תמונת עתיד
פיתוח מסלולים נוספים בעיר תל אביב ובערים נוספות – הכנסת רובד אינטראקטיבי של מציאות רבודה -הנאה ויצירה לתלמידים שיוצאים מבית הספר ולומדים את העולם האמיתי ממקור ראשון – הנאה והעשרה למבקרים.

מטרות המיזם
מטרה כפולה – לאפשר לתלמידים לעבוד על פי הסקרנות הטבעית שלהם והרצון שלהם לחקור את הסביבה, לשלב זאת באופן רב תחומי במקצועות הלימוד, להקנות לתלמידים כישורים ומיומנויות של עבודת צוות בקבוצות תוכן קטנות באמצעות כלים טכנולוגיים והרחבת אופקים, הכרת האחר ושיתופי פעולה מיוחדים – תלמידים ואוכלוסיות עם צרכים מיוחדים מבית ספר לחינוך מיוחד וגורמים שונים בקהילה, ובסיומו של תהליך – השארת התוצרים כתרומה לקהילה למבקרים האקראיים המשוטטים בתל אביב ומתעניינים במראה עיניהם.

 קהל היעד
תלמידי הפרויקט + אוכלוסיות של מבקרים עצמאיים (משפחות, מטיילים, אפילו קבוצות), ובכלל זה מתן מענה לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים

מהם הרכיבים המרכזיים של המיזם, מהו הייחוד והחשיבות?
התלמידים עובדים בצוותי עבודה, יוצאים לשטח, מבצעים עבודת חקר פעילה בקבוצות קטנות מראיינים אנשי מפתח לצורך הפקת סרטונים היסטוריים להמחשת המסלול – כמו אוצרי המוזיאון,  מומחים לשימור, אנשי צבא, היסטוריונים, ארכיאולוגים ועוד. דרך עבודה זו בקבוצות קטנות, מקנה להם בין היתר מיומנויות וכישורים החשובים לעולם התעסוקה העתידי – עמידה בזמנים, עבודת צוות, איתור מידע והנגשתו, שיפור יכולות פרזנטציה וניו-מדיה וכך הלאה.
במהלך העבודה על המסלול, שמו התלמידים דגש מיוחד על נושא הנגישות לאנשים בעלי צרכים מיוחדים –  פיזיים וקוגנטיביים כאחד, ונתנו את הדעת להנגשת המידע באופן שיהיה ויזואלי, בהיר, בעל אלמנטים גדולים וברורים ודובר שפת סימנים, לטובת אוכלוסיית לקויי הראייה, לקויי השמיעה ועוד. זהו המיזם היחיד בארץ שעושה שימוש בשפת סימנים ובהנגשה קוגנטיבית.
בשרונה – נהנים המבקרים מ-12 תחנות מידע רבודות שמוצבות על קירות הבתים – פרי עבודה של שנתיים, הנותנים פרספקטיבה רחבה על ההיסטוריה הסודית של שרונה – החל מהתקופה הטמפלרית, מלחמת העולם השנייה והנאצים, עבור דרך תקופת המחתרות הסוערת, המחנה הצבאי הבריטי, וכלה במחיקת השם שרונה ובהקמת קריית הממשלה הצעירה ובפעילות הביטחונית המרתקת מאחורי הקלעים של מלחמות ישראל. התחנות מאוגדות במפה המחולקת במרכז המבקרים, לתחנות המידע התווסף גם רובד של משחק תחרותי בסלולר המקנה מטבעות זהב..
מסלול זה המייצג פרויקט לימודי רב תחומי בהיסטוריה ובאזרחות, זכה בפרס חדשנות ויזמות חינוכית ב PBL מטעם מינהל חינוך עיריית תל אביב יפו לשנת 2015, בתעודת הוקרה מהכנסת על הנגשת מסלול לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.
הפדגוגיה המלווה את הפרויקט הועלתה לאתר המפמ"ר בהיסטוריה, כפרויקט מדגים ליחידת לימוד מבוססת מיקום על אתרים היסטוריים.  מורות הפרויקט משני בתי הספר – זכו בפרס רקנאטי צ'ייס קופ למורה היזם לשנת 2016. המיזם זכה להכרה מאונסקו בשנת 2019 כ"פרקטיקה נבחרת ללמידה ניידת" (בשיתוף וונדרינג), וייצג את רשת עמל ואת מדינת ישראל בועידה בינלאומית באונסקו פריז.

מה השגנו עד היום ביישום ?
מעבר לתרומה הקהילתית, לתוצר מסלול התיירות הדיגיטלי שהשארנו בפליירים ובשלטים (הנגיש לכלל הציבור), ולמידול וההמשגה של הפרויקט באמצעות קורסים ומאמרים, יש כאן חשיבות חברתית יוצאת מן הכלל של אינטראקציה ושיתוף פעולה בין קבוצות תלמידים מאוכלוסיות שונות במחוז ת"א – תלמידים משותקי מוחין ותלמידי עמל, חלקם עולים מחבר העמים, אשר פיתחו קשר חם ומרגש לאורך תקופה. לדבריהם היה זה פרויקט "משנה חיים", שגרם להם להכיר את המורשת העשירה של העיר תל אביב, ארץ ישראל ("למדנו היסטוריה מהאנשים שעשו היסטוריה!") , וכמובן האחד את השני.
לדור הצעיר, הצועד על "סלפונו" – אין זה דבר של מה בכך.

דברים שלמדנו בדרך על המיזם
תלמידי הרב תחומי עמל שבח מופת: "היה כיף ללמוד היסטוריה ממי שעשה היסטוריה…", ואף הוסיפו: "הפרויקט גרם לנו לעמוד על מגוון הרגשות, שמעורר מפגש עם אדם לא מוכר, זר, שונה, להבין את הבעיות היום יומיות שלו
והקשיים שהוא נתקל בהם ואנו שמחים על ההזדמנות ליצור תיקון בחברה הישראלית, להוביל שינוי למען
האוכלוסייה המוגבלת ולעודד את מימוש זכותם לשוויון כאזרחים וכבני אדם."
תלמידי און מספרים: 'עכשיו כולם יוכלו לסרוק את הקוד ולראות מה שעשינו! זו פעם ראשונה שאנחנו תורמים לקהילה. הפרויקט גרם לנו להרגיש שאנחנו אקטיביים, יוזמים ומחדשים, גם אנחנו יכולים לתרום לקהילה בגאווה גדולה, במקום להיות במקום של קבלה, אנו הנותנים!"
פדגוגיה מוטת עתיד – הסתבר לנו תוך כדי עשייה, שהפרויקט עונה על תחום שפרויקט החינוך 2030 של ארגון ה OECD הגדיר בשנים האחרונות כ"למידה במרחבי החיים". במהלך העבודה המרתקת על המסלול, עלה הצורך למדל ולהמשיג את אשר עשינו, תוך כדי המעבדה לחדשנות של רשת עמל וערי חינוך – ויצרנו בעזרת נבחרת מורים של רשת עמל – מוק – קורס אונליין ללמידה עצמית – בנושא למידה במרחבי החיים. הקורס מדגים חלקים רבים מפרויקט סל אביב על מסלוליו השונים, והוא נמצא אונליין לטובת הציבור באנגלית ובעברית. תוצרי הקורס הוצגו בכנס BETT לחינוך ולטכנולוגיה בלונדון.

פרס רקנאטי צ'ייס קופ למורה היזם 2016
כיצד הופכים את הסלולרי לחלק מתכנית הלימודים, מקרבים בין תלמידים מבתי ספר שונים וגם לומדים היסטוריה של ארץ ישראל בצורה מונגשת? מיזם Cell-Aviv עושה את כל זה ומצליח ליצור אווירת לימודים מחוץ לכיתה – הפרויקט זכה בפרס רקנאטי-קופ-רש"י למורה היזם ולעו"ס היזם

קישורים:

תלמידים הוציאו סלולרי ונתחיל ללמוד! Ynet

פרס רקנאטי-קופ-רש"י  למורה היזם 2016